Shorttrack

Heel Nederland beleeft veel plezier aan de schaats- en skatesport. De KNSB heeft veiligheid daarbij hoog in het vaandel staan, omdat de sport net als vele andere sporten risico’s met zich meebrengt. De KNSB ondersteunt sporters, trainers en verenigingen die hun verantwoordelijkheid willen nemen graag met advies. Dit doen we samen met ons partner voorkomblessures.nl met tips als het gaat om uitrusting en veiligheid.
Uitrusting en veigheid

ToelichtingShorttrack

Met ingang van het seizoen 2012 – 2013 heeft Schaatsvereniging Lansingerland zich aangemeld als
Shorttrackvereniging. In de eerste jaren hebben wij nog geen eigen trainers, coaches en ijs faciliteiten voor
onze leden. Toch is het mogelijk ijstrainingen te volgen, omdat binnen het shorttrack gebruikelijk is dat de
trainingen verzorgd worden door de thuisvereniging. Zo verzorgt HVHW de trainingen op de Uithof in Den Haag
en YVZ de trainingen in het Silverdome te Zoetermeer.
De shorttracktrainingen zijn ook heel goed om de bochten goed te leren rijden. Je hoeft dus geen
shorttracktrainingen te volgen om te gaan wedstrijd shorttracken. Je kunt het ook doen als aanvullende
training voor de lange baan!

Wat heb je naast een baanpas nodig om te kunnen shorttracken?

Voor trainingen:
 Speciale shorttrackschaatsen (kun je vaak huren of shorttrackijzers onder de skeelerschoenen plaatsen);
 Shorttrack helm (geen fietshelm i.v.m. grote ventilatieopeningen. In Zoetermeer en Den Haag kun je
deze vaak lenen);
 Kniebeschermers (zachte zoals bijvoorbeeld voor volleybal. In Zoetermeer en Den Haag kun je deze vaak
lenen)
 Scheenbeschermers (harde zoals bij veldhockey maar dan zonder de enkelbescherming);
 Snij vaste handschoenen.
Het advies is om net als bij het langebaan en marathon schaatsen snijvaste sokken of enkelbanden te dragen.

Voor wedstrijden komt daar het volgende bij:
 Shorttracklicentie of oormerk;
 Snij vaste nekbeschermer;
 Snij vaste (onder) kleding.

Meer informatie over shorttrack in het algemeen kun je vinden op de website van onze vereniging of neem
contact op met Nicolà de Jong (010-5215859, . Nicola kan
alles vertellen over de mogelijkheden, zowel met betrekking tot de trainingen als met betrekking tot
wedstrijden.

Trainingsuren Shorttrack

De informatie omtrent de trainingen vind je hier

Toelichting bij trainingsuren
Naast de baancommissie uren worden er ook een aantal trainingsuren aangeboden door verenigingen zelf.
Vaak kun je op deze uren als lid van een andere vereniging deelnemen aan deze trainingen. Om op 1 van deze
uren te kunnen trainen moet je zelf contact opnemen met de betreffende vereniging. De factuur krijg je dan
vaak rechtstreeks van deze vereniging en niet via Schaatsvereniging Lansingerland. De verenigingen die deze
trainingen aanbieden zijn: IHCL (Maandag in Leiden), IJA (zondag in Dordrecht) en YVZ (vrijdag in Zoetermeer).

Zeker het vrijdagavonduur (19:00 – 20:15) georganiseerd door YVZ in het Silverdome is een goed trainingsuur
voor de beginnende shorttrackpupil. Kun je al een beetje schaatsen (bijvoorbeeld na 1 seizoen op de
zaterdagmiddag) dan leer je op dit uur snel bochten lopen.

Kosten

De kosten van een eerste abonnement shorttrack zijn altijd die van een eerste abonnement (ook al heb je al
een abonnement Langebaan!). Dit betreft de kosten van de baancommissie uren.

Informatie over de kosten van 1 van de overige trainingsuren krijg je bij aanmelding van die betreffende
vereniging te horen. Zoals eerder vermeld, aanmelden voor deze uren alleen opgeven via het secretariaat van
de betreffende vereniging en niet via het aanmeldformulier van onze Schaatsvereniging. Meestal zijn die gelijk
aan een eerste shorttrackabonnement.

Wedstrijden

In Nederland het je 3 regio’s waar laagdrempelige wedstrijden worden georganiseerd. Wij vallen binnen de
regio West bestaande uit de gewesten Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland. Aan deze regiowedstrijden
(maximaal 5) shorttrack (Den Haag, Zoetermeer, Dordrecht, Alkmaar, Utrecht) kan in beginsel iedereen
deelnemen die;
een shorttrack abonnement heeft op één van de shorttrack trainingsperioden van de Baancommissie en;
een licentie met oormerk “shorttrack” heeft.

De kosten voor deelname aan de shorttrackwedstrijden van de regiocompetitie bedragen € 3,00 per wedstrijd,
wanneer de inschrijver aan bovenstaande eisen voldoet. Wanneer inschrijver niet aan de eerste voorwaarde
voldoet, bedragen de kosten voor deelname aan de shorttrackwedstrijden van de regiocompetitie € 4,00 per
wedstrijd. Dit is van toepassing wanneer je bijvoorbeeld alleen shorttrack trainingen volgt op een
verenigingsuur zoals de vrijdag bij YVZ.

Totaal aantal bezoekers 2776 | Laatste Update 7-5-2017 11:59:11