Ontstaan van de vereniging

"Schaatsvereniging Lansingerland" is opgericht op 1 mei 2008. De schaatsvereniging is voortgekomen uit de "IJsclub Bleiswijk". Deze vereniging, opgericht in 1885, is met name een toervereniging en houdt zich vooral bezig met activiteiten op natuurijs. De Molentocht op de Rottemeren is het meest bekend, maar ook worden op natuurijs wedstrijden georganiseerd zoals: kortebaan, ringsteken, afvalrace, estafettes, etc. zie voor informatie verder www.ijsclubbleiswijk.nl

In deze vereniging is in de loop der jaren de wens gegroeid om ook actief te zijn als er geen natuurijs is. Hiertoe werden twee afdelingen in het leven geroepen. De Schaats Trim Vereniging voor de senioren en de Jeugd Trainingsgroep voor de jeugd.

De jeugdafdeling groeide na haar ontstaan voorspoedig en kreeg er ook een seniorenafdeling bij. De “jeugdafdeling” werd later de Trainingsgroep IJsclub Bleiswijk, zoals ook andere natuurijsverenigingen deze kennen. Sinds mei 1997 is de Schaats Trim Vereniging opgeheven en opgegaan in de Trainingsgroep IJsclub Bleiswijk.

Tot 2002 bestond derhalve de IJsclub Bleiswijk met daarnaast de Trainingsgroep IJsclub Bleiswijk. Juridisch gezien was deze laatste afdeling niet zelfstandig, in werkelijkheid functioneerde zij geheel zelfstandig met een eigen bestuur, financiële verantwoording, etc. Vergaderingen van de Grote IJsclub worden bijgewoond door een afgevaardigde van de Trainingsgroep.

Door de sterke groei van het aantal leden en de verschillende disciplines binnende Trainingsgroep ontstond de wens tot een andere bestuursstuctuur. Uiteindelijk is in goed overleg met elkaar besloten een nieuwe vereniging op te richten.

De "Schaatsvereniging Lansingerland" richt zich op het leren schaatsen aan de jeugd en volwassenen, naast het aanleren van het schaatsen kan men ook aan de wedstrijdsport deelnemen. In de zomer is de vereniging actief in de ondersteunende sporten voor het schaatsen, fietsen, skeeleren en droogtraining.

Het clubhuis de "Sneeuwbal" van de IJsclub Bleiswijk aan de Langevaart is ook het onderkomen van onze vereniging.

Totaal aantal bezoekers 2577 | Laatste Update 12-1-2017 22:51:36